fbpx
You are currently viewing שירותים פיננסיים לעסק חדש – מה חשוב לדעת?

שירותים פיננסיים לעסק חדש – מה חשוב לדעת?

logo gtm

שירותים פיננסיים לעסק חדש – מה חשוב לדעת?

פתיחת עסק חדש היא לא דבר קל, יעידו כחצי מיליון עסקים קטנים ובינוניים בישראל. לשמור על העסק חי ובועט – קשה שבעתיים. הן בפתיחת העסק והן בניהולו השוטף, ישנם גורמים רבים ומגוונים המהווים גורמי מפתח להצלחה ולשגשוג, החל ממוצר מעולה, דרך אסטרטגיה שיווקית, פרסום מדויק ויעיל ושימור לקוחות אפקטיבי, וכלה בניהול פיננסי מקצועי. קשה לומר מה חשוב ממה, שכן כולם חלקים של אותו השלם ובלי אחת הרגליים יפול השולחן.

ובכן זאת, רבים נרתעים או חוששים במיוחד מן האספקטים הפיננסים. נהוג להתייחס לתכנית עסקית כאל מסמך על שפותר את כל הבעיות ועונה על הצורך בניהול פיננסי. התכנית העסקית היא אכן חשובה ביותר, אך יש לוודא כי היא נבנית נכון ובהתאם למאפייני העסק, וכמובן מיושמת בהתאם. בניה נכונה של תכנית עסקית תכלול לא רק מידול ריגורוזי של תחזית הפעילות, אלא גם שקילת אפשרויות מגוונות, אשר הן בעלות השלכות שונות על הפעילות העסקית ועל השורות התחתונות.

למה הכוונה? מה חשוב לדעת בעת פתיחת עסק חדש? 

חשוב להגדיר את סוג העסק – עוסקים זעירים ופטורים, מורשים וחברות בע"מ נבדלים בחובותיהם וזכויותיהם, בעיקר בהקשרי דיווח כספי שוטף וסוגיות מיסוי. רישום נכון של העסק, בהתאם לאופי והיקף הפעילות, חשוב לצורך מיצוי אופטימלי של מערך החובות והזכויות לטובת העסק אבל לא רק. גם בחירת אנשי מקצוע מתאימים לשירותים נדרשים כגון הנהלת חשבונות, ראית חשבון והכנת דו"חות שנתיים תהיה מושפעת מסוגיה זו, ועדיף להגדיר את הצורך מראש על פני לשלם בעבור שירותים שאינם נדרשים או להידרש בהחלפת נותני שירותים עקב בחירה ראשונית שאיננה מתאימה.

עוד חשוב לשקול אפשרויות מימון – כמעט תמיד נדרש הון התחלתי למימוש יוזמה עסקית חדשה. אפשרויות המימון השונות הן רבות ומגוונות, וההכרעה ביניהן נעשית על פי פרמטרים שונים, ביניהם היקף המימון הנדרש, שיעור ההון העצמי הקיים ברשות היזם או העסק, תחום הפעילות, תנאי המימון באפשרויות השונות, ועוד. למשל, משתלם ביותר לחקור ולבחון קרנות וגורמים מסייעים ותומכים פוטנציאלים – ישנם גופים התומכים בעסקים מתעשיות ספציפיות, וישנן אפשרויות תמיכה ממשלתיות הנותנות תנאים מועדפים לעוסקים בתחומים נדרשים או לעסקים הממוקמים בפריפריה, מנוהלים על ידי נשים או בני מיעוטים, וכדומה. אין סיבה לא לנצל תנאים מועדפים בהתאם להתאמה אליהם. בנוסף, לאפשרויות מימון שונות השלכות שונות על הפעילות העסקית השוטפת – הלוואה, בניגוד להשקעה, מחויבת בביטחונות וכמובן בהחזרי קרן וריבית. הכרחי לוודא שנותר תזרים מזומנים פנוי להחזרי הקרן, ומנגד, בעת התכנון הפיננסי העתידי, לא לשכוח שהריבית מתפקדת כמגן מס.

לבסוף, חשוב ניהול פיננסי שוטף – עסקים, ובמיוחד קטנים ובינוניים, נדרשים להיות כל העת עם "אצבע על הדופק" מבחינת ניהול פיננסי שוטף. למשל, פיקוח על העברות כספים וניהול תזרים מזומנים יומי יכול לסייע רבות בבחירת מועדי תשלום וגביה המותאמים לצרכי העסק, ובכך להימנע מצרות תזרימיות שאינן מחויבות המציאות. דוגמא נוספת היא בחינת כדאיות מחזור הלוואות לאור שינוי בתנאים המוצעים על ידי המוסדות הפיננסיים. בהיעדר מנהל פיננסי חזק ובקיא, כדאי ואף כלכלי להסתייע ביעוץ חיצוני באופן קבוע.

 

בהצלחה 🙂

 

 

download app