fbpx
You are currently viewing נוהגים להעביר כסף לחו"ל? רשות המיסים עוקבת

נוהגים להעביר כסף לחו"ל? רשות המיסים עוקבת

logo gtm

נוהגים להעביר כסף לחו"ל? רשות המיסים עוקבת

מפעם לפעם עולים לכותרות סיפורים הקשורים בתפר שבין העולם הפיננסי והעולם הפלילי-אפלולי: סיפורים על העלמות מס בסכומים שעבור הציבור הרחב הם בלתי נתפסים, הלבנת הון באופנים שנראים כאילו נלקחו מסרט הוליוודי – ולצידם הבהרות ותקנות שנועדו להתריע בציבור על המחיר שמשלמים בסופו של דבר, ולא רק בכסף.

אף שמרבית האנשים נוהגים ביושר, וחלק מעבירות המס מתרחשות בתום-לב בעיקר בשל אי ידיעת התקנות הסבוכות, רשויות המס עוקבות בעיני נץ אחר כל פעילות כלכלית שנראית חריגה, וממהרות לפנות ולדרוש הסברים.

אחת הפעולות הללו הינה העברת כספים לחשבונות בנק מחוץ למדינת ישראל.

הפקדות בחו"ל – מה מיוחד בזה?

באופן טבעי, מצופה מאזרח ישראל לנהל את ענייני הכספים שלו בתחומי המדינה. העברה תכופה של סכומי כסף לחשבונות במדינות זרות עלולה לעורר חשד שמדובר בהכנסות לא-חוקיות או בניסיון לחמוק מתשלומי מסים. עם זאת, מובן כי ישנם עסקים שחלק מהמחזור השגרתי שלהם מתנהל בחו"ל, אזרחים שיש להם קרובי משפחה בארצות אחרות או אזרחות כפולה וחלק מן הפעילות הכלכלית שלהם מתקיימת על הציר שבין ישראל לחו"ל, וסתם אזרחים שקונים שירותים שונים מחוץ לישראל ומשלמים עבורם.על מנת למנוע ניצול לרעה של אפיק ההפקדות לחו"ל קבעו רשויות המיסים תקנות מפורטות המסדירות את הנושא ומאפשרות ניהול חשבונות ועסקאות מחוץ לתחומי ישראל אך מאידך גם פיקוח של המדינה על מי שעושה כך.

מס על העברת כסף לחו"ל

בעיקרון, העברת סכומי כסף מחשבון ישראלי לחשבון של אדם שאינו תושב ישראל, מחייבת אוטומטית ניכוי של 25% מס, בעת ביצוע התשלום. זאת כאשר מדובר בהכנסה החייבת במס על-פי החוק הישראלי ולא שולם מס בדרך אחרת. הסכום מנוכה ע"י הבנק ממנו מתבצעת ההעברה ומועבר לרשויות המס. ניכוי המס במקור מאפשר למדינה לגבות מידית את הסכום ולא להסתמך על דיווח ותשלום יזום של מבצע ההפקדה.

לכל כלל יש יוצא מן הכלל

לצד החיוב במס, מפורטות גם הדרכים השונות והמקרים בהם לא ינוכה שיעור המס האמור לעיל בעת העברת כספים לחו"ל. דוגמא אחת היא, כאשר האזרח מקבל מפקיד השומה אישור על ניכוי מס בשיעור אחר או מסמך הפוטר אותו כליל מתשלום מס על אותה הפקדה, למשל כאשר הסכום המועבר אינו חייב במס על פי החוק (כגון כשמדובר במתנה או תשלום עבור שירות הניתן בחו"ל).

כמו כן, ישנה שורה של מקרים בהם סכום ההפקדה לא מחויב במס, גם ללא אישור מפקיד השומה: מקרה בו תושב ישראל נרשם ללימודים בחו"ל – התשלומים למוסד הלימודים וכל תשלום הכרוך בלימודיו הם סכומים הפטורים ממס ולכן הפקדתם לחשבון זר תעשה ללא ניכוי מס.דוגמא נפוצה נוספת היא תשלום עבור שירותי תיירות שניתנו בארצות שונות במסגרת טיול ונופש מחוץ לתחומי ישראל – אם השירות כולו ניתן ע"י גורמים בחו"ל, התשלום עבורו אינו חייב במס.

כל כך הרבה סעיפים…מה עושים?!

אכן, תקנות מס ההכנסה הן בין המפורטות והמפותלות ביותר, ואנשים רבים מתקשים למצוא את ידיהם ואת רגליהם בסבך ההנחיות, ולעיתים מבצעים עבירות מס רק בשל הבנה לקויה של ההוראות. מומלץ ביותר לפנות ליועץ מס לצורך הניהול השוטף, ובמקרה של ספק או חלילה הסתבכות עם הרשויות – יש לפנות מידית לעו"ד המומחה במיסוי, דבר שעשוי להציל את המצב, במובן הפשוט ביותר של המילה.

download app