fbpx
You are currently viewing העלמתם מס בחשבונות בחו"ל? ניתן לצאת מזה בשלום

העלמתם מס בחשבונות בחו"ל? ניתן לצאת מזה בשלום

logo gtm

העלמתם מס בחשבונות בחו"ל? ניתן לצאת מזה בשלום

הידעתם? תשלום כופר כספי יכול להוות חלופה להליך פלילי במקרה של עבירות מס. כיצד הכופר מכפר על העבירה? מהם החוק אומר בנושא? ומה הקריטריונים להמרת כתב אישום בתשלום כופר?

העלמתם מס בחשבונות בחו"ל? בין אם בזדון ובין אם בשוגג, יכול להיות שתוכלו לצאת מכך בשלום ובקלות רבה יותר משאתם חושבים. הכיצד? באמצעות תשלום כופר. כשמו כן הוא, בכוחו של כופר כספי לכפר על עבירת מס שבוצעה. כך ניתן להמיר אישום פלילי בתשלום כופר ולהפסיק את ההליכים המשפטיים לאותה עבירה, זאת בתנאי שהנאשם עומד בכל הקריטריונים הנדרשים וכי הכופר שולם.

החוק, מה הוא אומר?

בכל חוק מס ניתנת לרשות המיסים הסמכות להמיר את העמדתו לדין של חשוד בעבירות מס לתשלום כופר כסף. עם זאת החלטה מסוג זו אינה מתקבלת באופן אקראי ולשם כך קיימות ועדות כופר ברשות המיסים שבסמכותן לדון בתיקים השונים ולקבל החלטות בנושא תשלום כופר מס הכנסה, זאת תוך שבוחנות כל מקרה לגופו ומחליטות באם לקבל או לדחות את הבקשה.

מה הקריטריונים להמרת כתב אישום לכופר?

יש לציין כי עד כתיבת שורות אלו, לא קיימים קריטריונים מוגדרים המשמשים את ועדות הכופר בדרכן להגיע להחלטה. אם זאת בעת בחינת הבקשות, וועדות אלו מתייחסות לסוגיות כמו:

  • חומרת העבירה
  • מידת מעורבותו של החשוד בביצועה
  • תשלום כופר בעבר
  • הרשעות קודמות
  • מצב אישי
  • בני משפחה התלויים בחשוד
  • הסרת מחדל
  • קיומו או אי קיומו של עניין ציבורי בהעמדה לדין
  • הצורך בהרתעה
  • פגיעה באמון או נאמנות במסגרת העבירה
  • קיום עבירות על חוקים אחרים בנוסף

מתי יש להגיש בקשה לתשלום כופר?

בקשה לתשלום כופר מס הכנסה ניתן להגיש כבר בשלב החקירה. את הבקשה יש להגיש ליחידה החוקרת והיא זו שאחראית לבחון אותה, לספק את חוות דעתה ולהעביר אותה הלאה לוועדת הכופר ולה ההסמכה לדון בנושא. כאמור ניתן להגיש בקשת כופר גם בשלב בו התיק מועבר לפרקליטות, או לאחר הגשת כתב אישום אולם במקרה השני הפרקליטות היא זו שתיתן חוות דעת ובשלישי הבקשה תוגש ליועץ המשפטי לממשלה ולא לוועדה של רשות המיסים.

השיקולים העומדים מאחורי התהליך

ישנם שיקולים רבים אשר מובילים להמרת העבירה בכופר כספי לרבות חיסכון בעלויות, הקטנת העומס על בתי המשפט והפרקליטות, מניעת חוסר אכיפה, הרצון שלא להכתים את שמו של החשוד עם הרשעה פלילית ועוד. אי לכך ברשות המיסים פועלות ועדות כופר רבות המתמחות בנושאים שונים ותפקידן הוא לקבוע באם לאשר תשלום כופר מס, ואם כן, לקבוע את שיעור הכופר אותו יש לשלם. שיעור הכופר נקבע בהתאם לחוקי המס השונים ובכפוף להגבלות שהם מטילים עבור תשלום מקסימלי. על פי רוב סכום הכופר תלוי במידת שיתוף הפעולה של הנישום ובהמלצותיהן של הפרקליטות והיחידה החוקרת.

יש לציין כי תשלום הכופר אינו מבטל את הצורך בתשלום המס, כי אם רק את ההליכים הפליליים שהחלו כנגד העבריין, כאשר התשלום יתווסף לסך החוב. ישנם מקרים בהם מומלץ לבחור באפשרות זו ובכך לחסוך את ההעמדה לדין ואת כל המתחים, הלחצים והחרדות הנלווים להתמודדות מול רשות המיסים.

download app