fbpx
You are currently viewing ההשקעה המשתלמת של השנה – ביטקוין

ההשקעה המשתלמת של השנה – ביטקוין

logo gtm

ההשקעה המשתלמת של השנה – ביטקוין

בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי היסטורי רחב היקף המתקיים בעולם הכלכלה העולמי, עם  חדירתו של מטבע חדש וייחודי המשנה את כללי המשחק – הביטקוין. למי שעוד לא מכיר, מדובר במטבע וירטואלי שנוצר על ידי אדם או קבוצת אנשים בעלי זהות בדויה (תחת הכינוי סטושי נקמוטו), המאפשר סחר בין מדינות ואנשים ללא כל הפרעה או פיקוח מלמעלה. המטבע נכנס לשימוש הציבור בתחילת שנת 2009, ובשנותיו הראשונות אף סבל מתנודתיות רבה בערכו, אך בזכות ההתקבלות ההולכת וגוברת שהוא זוכה לה בקרב הציבור היום, ובזכות פרמטרים ייחודים נוספים – ניתן להגיד בבטחון כי נצפה לשיטה המהפכנית הזו עתיד מבטיח, שיתרונותיה מוכחים ואף גדלים מיום ליום.

איך עובדת השיטה?

כמו כל מטבע אחר, ערכו של הביטקוין נמדד על פי שלושה פרמטרים מרכזיים:

קצב ההנפקה ומספר המטבעות הקיים: בהקשר הביטקוין, המטבע אינו מופק על ידי ממשלות ובנקים, ושיטת ההנפקה הייחודית שלו מתוכננת כךשמספר המטבעות הכולל שישוחרר בסופו של דבר הוא מוגבל וידוע מראש, כך שבאופן מובנה לעולם לא תתכן אינפלציה.

אמון הציבור והתקבלות המטבע: כיום יותר ויותר חברות וגופים מסחריים מכירים בביטקוין כמטבע שניתן לסחור בו, כפי שיורחב בהמשך.

היצע וביקוש: אופן ההנפקה של המטבעות, המכונה "כרייה", הוא קשה מאד לביצוע – כך שהסיכוי להצליח בהנפקת / כריית המטבעות דומה מעט לשיטת כריית הזהב שהיתה נהוגה בעבר, בה רק מי שהצליח להשיג את המוצר הנכסף זכה. כאז כן היום, כורי הביטקוין יכולים להיות אנשים פרטיים או חברות מסחריות, שמהם ניתן לקנות את המטבע. כך, בשאלה איך לקנות ביטקוין בישראל, תשמחו לדעת שניתן לעשות זאת מכל מחשב בעל גישה לאינטרנט, או אפילו בכספומט הייעודי הממוקם בתל אביב.

מה המשמעות של כל זה?

עובדה נוספת שמשפיעה על הביקוש למטבע היא שמערכת ההנפקה של הביטקוין פועלת כך שעם הזמן "ישתחררו" לאוויר העולם כמויות קטנות יותר ויותר של מטבעות, כך שהתחזיות מדברות על מצב שבו ככל שיעבור הזמן ערך המטבע רק יעלה. חשוב להדגיש כי בשונה ממטבעות אחרים, בהם ערך המטבע מתבסס על שקלול ההתקבלות הציבורית לצד הפיקוח הממשלתי, ערך המטבע כאן מתבסס על התקבלותו בלבד – והפרמטר הראשון למעשה מתבטל, באופן מובנה. בפועל,על אף התנודתיות האופיינית לו, בשנה האחרונה זינק ערך הביטקוין באופן ניכר, ומגמה זו לא צפויה להיעצר בקרוב. מלבד זאת, למטבע יש יתרון משמעותי נוסף, והוא אמינותו הגבוהה במיוחד – מאחר ואין אפשרות לזייף אותו: פרטי העסקאות המבוצעות בביטקוין מתועדים וגלויים לציבור הרחב, אך לא באופן שפוגע בפרטיות הסוחרים, מאחר ואין אפשרות לראות את זהותם.

איך משקיעים בביטקוין?

השקעה בביטקוין היא למעשה רכישה של מטבע (או מטבעות), בתשלום שלמטבע אחר. הרכישה כאמור נעשית מאדם או מחברה שעוסקים בכריית ביטקוין, ובארץ ניתן לעשות זאת בכמה דרכים:

  1. רכישת המטבע מחברות חלפנות ישראליות המתמחות בכך.
  2. הגעה פיזית לכספומט ייעודי שנמצא בתל אביב.
  3. דרך השלישית והנהוגה פחות היא רכישה עצמית של ביטקוין ממשתמשים פרטיים באינטרנט– זאת רק בתנאי שניתן לסמוך בוודאות על האדם שממנו קונים את המטבע.
download app