fbpx
You are currently viewing עלויות דיור בבתי אבות ודיור מוגן

עלויות דיור בבתי אבות ודיור מוגן

logo gtm

עלויות דיור בבתי אבות ודיור מוגן

עלויות דיור בבתי אבות ודיור מוגן

סקירה בנושא עלויות דיור בבתי אבות ודיור מוגן מניחה כהנחת עבודה הבדלים גדולים בעלויות הנובעים מסוג הבית, ממיקומו, מסל השירותים המוצע בו לדייריו,מהנגישות שלו ועוד. על מנת לבחור את בית האבות או את יחידת הדיור המוג ן המתאימה ביותר למי שאמור להתגורר בהם חשוב לקחת בחשבון מכלול שיקולים. מומלץ מאוד לערב בה אנשי מקצוע בתחום הסיעוד.

הבחירה ובעיקר ההחלטה על מעבר אל בית אבות  או דיור מוגן היא תמיד ובהכרח החלטה קשה, ולו רק משום ששינוי בכלל הוא תמיד קשה ושינוי מיקום וסביבת מגוריו של אדם קשיש וסיעודי קשה שבעתיים.  לכן לפני שמעבירים את אוהבינו לבתי אבות או לדיור מוגן כדי לדעת מספר נתונים.

הידעתם?

היצע האפשרויות עצום. בישראל יש יותר מ- 500 (!) מוסדות המשמשים חלופת דיור ומגורים לאוכלוסייה המבוגרת, לרבות ובעיקר לקשישים סיעודיים. המוסדות נחלקים בין כאלה שהם בבעלות פרטית או של חברה בע"מ, לבין מוסדות שה בבעלותן של רשויות ציבוריות או עמותות ללא כוונת רווח.

חלוקה מתבצעת גם על פי ייעוד המוסדות שנקבע על פי מצבם המנטאלי והתפקודי של הדיירים. על פי רוב בתי אבות סיעודיים מיועדים לקשישים ובעיקר תשושים, סיעודיים ובעלי מוגבלויות שונות, הזקוקים לעזרה בדרגות שונות. התשלום בתי אבות לא כרוך בדמי כניסה או בפיקדון אלא בתשלום חודשים בלבד העשוי לנוע בין 5.000 ₪ ל-15.000 ₪ ,כשהמחירים הנמוכים הם בצפון הארץ ובדרומה והמחירים הגבוהים הם במרכז הארץ. עם זאת התשלום הסופי, לרבות כל מרכיביו, נקבע באופן פרטני בין משפחת הקשיש והמוסד שמקבל אותו ומעוגן בחוזה שנחתם בין הצדדים.

דיור מוגן לבעלי כושר תפקוד עצמאי

דיור מוגן מתאים לעצמאיים. הוא מוצע בבתים ייעודיים הכוללים יחידות דיור נפרדות ומוצעים בו מכלול שירותים. במבנה מסופקים שירותי ניקיון וארוחות במחיר נוסף. קבלה לדיור מוגן מוצעת בשלושה מסלולי תשלם אופציונאליים: פיקדון, דמי כניסה ותשלום חודשי.

במסלול הראשון מוסיפים המפקידים תשלום על דמי אחזקה העשויים להגיע לאלפי שקלים בחודש.  דמי כניסה הם סכום חד פעמי שמשלם הדייר עד למועד כניסתו לדירה. הסכום מקנה לדייר זכות למגורים לכל החיים. 80% מדמי הכניסה מתכלים במשך ארבע שנים ו- 20% ,צמודים למדד, מוחזרים בתום תקופת ההתקשרות לדייר או ליורשיו. במסלול תשלום חודשי הדייר משלם דמי שכירות חודשיים בלבד, אף הם צמודים למדד. התשלום הקבוע מקנה לו את הזכות למגורים בדירה כל זמן שהתשלום מתבצע באופן סדיר.

הפיקדון בצפון ובדרום נאמד בכ- 120.000 דולר והתשלום החודשי נע בין 1000ל- 2000 דולר. במרכז הפיקדון הוא בסביבות 150.000 דולר ושכר הדירה עשויה להגיע ל- 2500 דולר. ישנם אמצעים שונים לבצע את התשלום גם דרך העברה חודשית כל חודש בחודשו וגם העברת כספים בצורה פשוטה יותר באינטרנט.

קיימות אפשרויות לקבלת מימון מהמדינה ומגורמים שונים. לצורך התוודעות אל הזכויות ומיצוין חשוב ומומלץ לקבל ייעוץ ממומחים בתחום זה, לרבות בחינת היתכנות וכדאיות קבלת סיוע בבית הקשיש במקום להעבירו לאחד מהמוסדות. העיקר- בריאות ואריכות ימים.

download app