fbpx

פברואר 2020: נגיף הקורונה בסין – אפקט הפרפר

logo gtm

פברואר 2020: נגיף הקורונה בסין – אפקט הפרפר

היום הראשון בבורסות סין אחרי הארכת החופשה הביא את כל ממה שהמשקיעים חששו: המדדים צנחו ב-8%-9%. ההפסדים מחקו שווי שוק של 445 מיליארד דולר. היואן נחלש מעבר לרמת המפתח מול הדולר – נפילה ב-1.6%.

בעבר אירועי מגפות מסוג הסארס והאבולה הסתיימו די מהר ובנזק ישיר קטן יחסית. לאירוע הקורונה יש פוטנציאל השפעה גדול יותר מכיוון שסין מחוברת כיום למדינות העולם ולמערב בצורה הדוקה יותר. התיירות הסינית העולמית היוצאת והתיירות הנכנסת מהוות פוטנציאל להפצת הוירוס ולכן הן נפגעות באופן משמעותי. כך שהתיירות לסין וממנה נפגעה קשות וכאפקט צדדי, כל התיירות לאסיה והתיירות הגלובלית מאיטות עד יעבור זעם.

הארכת החופשות בסין, הרחובות הריקים והחנויות הסגורות גרמו לכך שהמסחר, השירותים והייצור נפגעו. הירידות בבורסות והפיחות של שער היואן משקפות הבנה זו של השוק.

בטווח הארוך יש תחושה שעיקר מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין כבר מאחורינו. אם כי היחלשות היואן והתחזקות הדולר פועלת בניגוד לציפיות השלטונות האמריקאיים, שטוענים כבר זמן רב, ששער היואן מול הדולר אינו משקף נכונה את היחס בין הכלכלות וכי היואן חייב להתייסף מול הדולר ושערו המלאכותי נקבע באופן לא כלכלי על ידי שלטונות סין. בשנים עשר החודשים האחרונים התחזק היואן ב-2.89% על פי ציפיות הממשל האמריקאי, אך מתחילת השנה נחלש ב-0.72%.

זה קצת מזכיר את מצבו המיוחד של השקל, שהתחזק בשנה האחרונה ב-6.16% ונחלש בחודש האחרון ב-0.09% ביחס לדולר. השקל ששערו נתמך ברכישות מסיביות של בנק ישראל כדי להגן על היצואנים. התחזקות הדולר אמנם תשפר את החשבונאות הלאומית, היות ובנק ישראל מחזיק בהררי דולרים. אבל הוא חסר יכולת אמיתית למימושם בלי לגרום לייסוף משמעותי בשקל. מאידך התחושה היא שהתחזקותו של השקל – בניגוד לכלכלה הסינית – אינה נובעת מפעילות כלכלית בריאה לרוחב כל המשק אלא מושפעת מאד ממספר מצומצם יחסית של עסקאות רכש ענקיות.

גם החומה הסינית אינה יכולה לעצור את השפעת משק הכנפיים של פרפר בסין על העולם.

טקסט: מיכאל טייר, חבר דירקטוריון בחברת "GMT"

תמונה: CDC, Unsplash 

תמונה ראשית: Xuan Nguyen, Unsplash 

 

download app