fbpx
You are currently viewing הלבנת כספים בארץ ובחו"ל

הלבנת כספים בארץ ובחו"ל

logo gtm

הלבנת כספים בארץ ובחו"ל

תופעת הלבנת הכספים קיימת כמעט בכל כלכלות העולם ומהווה סיכון משמעותי לבריאותן השוטף. לרוב, הון שחור הוא כסף אשר הושג בדרכים בלתי חוקיות ועל כן לא נרשם ברישומים בצורה מסודרת (תלוש שכר, קבלה בגין מתן שירות או מוצר, מענק וכדומה) ולא עבר את שיני מס הכנסה, או לחילופין כסף שהושג בדרכים חוקיות לחלוטין אך נעלם מעיני רשויות המס במטרה להימנע מתשלום בגינו.

חוקי הלבנת ההון במדינת ישראל יקשו על הפקדת כספים אלו בחשבונות הבנק ומי שבחרו לעבור על החוק ייאלצו למצוא דרכים יצירתיות לשמור את הכסף או לבזבז אותו. מסיבה זו ואחרות, קיומו של הון שחור עשוי לעתים לייצר כדור שלג שיתפיח אותו ויעביר אותו בין אנשים וספקים ללא דיווח, כאשר המשלם יעשה זאת על מנת להיפטר מכספי המזומנים הנמצאים ברשותו שלא כחוק ואילו המקבל יהיה ספק אשר מעוניין בדרך זו של קבלת כסף מזומן ללא הנפקת קבלה להימנע אף הוא מתשלום המיסוי החל עליו.

עבירות הלבנת הון

לצד ההון השחור וביחס ישיר אליו נולדה גם תופעה של עבירות הלבנת הון המחפשת דרכים להפוך את ההון השחור לכסף חוקי אותו ניתן להפקיד בחשבונות הבנק ולעשות בו שימוש חופשי. הלבנת הון מתבצעת לעתים באמצעות חברות וחברות קש בארץ ובעולם המנפיקות חשבוניות וקבלות בעבור מוצרים או שירותים שלא ניתנו בפועל או באמצעות רכישות משמעותיות במזומן ומכירת המוצרים כחוק לאחר מכן. הלבנות הון מתבצעות גם באמצעות השקעות, חשבונות בחו"ל ובדרכים נוספות.

הון שחור והיווצרותו אינן עניין נקודתי וחסר משמעות כי אם תופעה המייצרת כלכלה מקבילה לכלכלה הנהוגה והמוכרת במדינה. על פי נתוני רשות המיסים מדובר בהון לא מדווח בן כמאתיים מיליארד שקלים בשנה המהווים כעשרים אחוזים מתל"ג מדינת ישראל. מדובר בסכום כסף אסטרונומי ובלתי נתפס, אשר תוצאותיו מתבטאות בכל תחומי החיים של השלטון והכלכלה בישראל בניהם מחירי הקרקעות והדיור, אחוזי ריבית הפריים במשק והמיסוי הכללי על האזרחים.

בעיה חברתית ולאומית חמורה

מלבד הנזק הכלכלי שטומן בחובו ההון השחור מדינת ישראל רואה בתופעה גם בעיה חברתית התורמת להגדלת פערים וחוסר שוויוניות, פגיעה בלכידות החברתית ובחוסן הלאומי שלנו, קריאת תיגר על שלטון החוק במדינה והעמסת הנטל על כתפי האזרחים שומרי החוק המשלמים מיסים. בשל כל הללו, הכריזה רשות המיסים מלחמה על תופעת ההון השחור ובאמצעות כלים שונים היא עושה ככל שביכולתה על מנת לצמצם את ההיקפים שלו ברמה משמעותית.

חלק מן הכלים והפתרונות היו הקמת וועדה לצמצום השימוש בכסף מזומן בישראל (תוך הפחתת עלויות האשראי ומתן הטבות על שימוש בו) ולייעל את שיפור הפעולות באינטרנט והעברת כספים באמצעים נוספים. מבצעי חנינה לבעלי הון שחור המאפשרים להם להצהיר עליו, לשלם מס מופחת ולקבל חנינה מעמידה לדין בגין העלמתו והגדרת עבירות המיסוי כפליליות לצד החמרת העונשים בגינם.

download app