fbpx
You are currently viewing החזרי מס לשכירים המחלקים את זמנם בין ישראל לחו"ל

החזרי מס לשכירים המחלקים את זמנם בין ישראל לחו"ל

logo gtm

החזרי מס לשכירים המחלקים את זמנם בין ישראל לחו"ל

על פי פקודות מס הכנסה, ובניגוד למצב שהיה קיים עד 2003, תושב ישראל צריך לשלם מס הכנסה על הכנסותיו בין אם הוא עובד בארץ ובין אם הוא עובד בחו"ל (לדוגמה, במסגרת רילוקיישן). מכאן נובעות גם זכויותיו לקבלת החזרי מס בארץ או בחו"ל.

העדכון לחוק נעשה מאוד רלוונטי כיום, כאשר אלפי עובדים פוטנציאלים נשלחים לחו"ל על ידי המעסיקים שלהם, בעיקר בגזרת ההייטק, בה קיימת נציגות מקומית של חברות בינלאומיות רבות (לדוגמה, מרכזי פיתוח).

על מנת לקבוע מיהו תושב ישראל, פקודת מה הכנסה בוחנת מספר קריטריונים:

1.מקום ביתו הקבוע

2.מקום מגוריו ומגורי בני משפחתו

3.מקום עיסוקו

4. מקום האינטרסים הכלכליים הפעילים והמהותיים שלו

5.מקום פעילותו בארגונים, באיגודים או במוסדות שונים

בנוסף, ישנם שני מבחנים המתבססים על מספר הימים בהם שהה התושב בארץ:

1.מי ששהה בישראל יותר 183 ימים לפחות מתוך שנת המס הרלוונטית

2.מי ששהה בישראל 30 שנים בשנת המס ו-425 ימים לפחות כאשר לוקחים בחשבון גם את שתי שנות המס הקודמות.

חשוב להדגיש שהגדרה זו תקפה לעניין תשלום מס הכנסה בלבד ואינה חופפת להגדרות אחרות כמו למשל זו של משרד החוץ.

כמו כן, לעיתים מדובר בעניין מורכב שניתן לפרש במספר דרכים וכבר קרו מקרים בהם נישומים (חייבים במס) הצליחו לעתור לבתי המשפט ולהוכיח כי יש להתייחס אליהם כתושבי חו"ל אף על פי שנחשבו לתושבי ישראל על פי מבחן הימים.

 לפיכך, השאלה למי מגיע החזר מס אינה תמיד כה פשוטה, וכאשר הדברים אינם ברורים, לעיתים מומלץ להתייעץ עם חברה המתמחה בתחום החזרי מס, זאת כדי למנוע מצב שבו בעצם מגישים בקשה להחזר אך מגלים כי קיים חוב.

עוד נקודה בעייתית נעוצה בתנאי תשלום המס על ידי המעסיק: לעיתים המעסיק מתחייב לתשלום מס על הנטו בלבד במדינה הזרה, כך שבהחלט עשוי להיווצר מצב של כפל מס, בו העובד יידרש לשלם את השומה למס הכנסה בישראל בעצמו.

החזרי מס

החזרי מס מתחלקים להחזרי מס סטנדרטים כמו ביטוח, תשלומים לשירותי בריאות, שכר דירה וכו', אך קיימים גם פטורים ספציפיים ממס המהווים סוג של החזרי מס. לדוגמה, מי שהיה תושב של שתי המדינות, וקנה נכס במדינה הזרה, יהיה זכאי לפטור ממס אם ישוב ארצה ורק לאחר מכן ימכור את הנכס בחו"ל.

בנוסף, חשוב לשים לב שתיתכן גביית מס חלקית אם העובד חזר לארץ באמצע השנה. במקרה זה גביית המס תעשה על בסיס חודשי בהתאם למספר החודשים בהם שהה העובד בארץ.

דגשים נוספים

החזרי מס רטרואקטיביים

מכיוון שמרבית השכירים אינם מגישים דו"ח שנתי למס הכנסה, אלא המעסיק משלם עבורם את המס, רבים מהם אינם מנצלים את כל הזכויות המגיעות להם. מס הכנסה מאפשר לבקש החזרי מס עד שש שנים אחורה. לפיכך, יש לעקוב אחרי תשלומי המיסים גם מרחוק במידה ונמצאים תקופות ממושכות בחו"ל, על מנת שלא להתעורר מאוחר מדי ולאבד את הזכות הזו.

עבודה בחברות זרות מול חברות ישראליות

גם אצל מי שמוגדר כתושב ישראל ומשלם מס, קיימים תנאים מעט שונים כתלות בסוג החברה בה הוא עובד: חברה זרה הרשומה בחו"ל, או חברה ישראלית שרשומה בישראל. למעשה, למי שעובד בחברה זרה קל יותר לקבל החזרי מס.

download app