fbpx

מאי 2019: לראשונה מזה שנתיים היורו ירד מתחת ל-4 שקלים

logo gtm

15.05.2019 מתוך ישראל היום

מאי 2019: לראשונה מזה שנתיים היורו ירד מתחת ל-4 שקלים

מטבע היורו צונח ויורד מתחת ל־4 שקלים – לראשונה מאז יולי 2017. בסך הכל איבד היורו, ששערו היציג נקבע על 3.99 שקלים, קרוב ל־6.5% מערכו מול השקל מתחילת השנה. צניחת היורו מוסברת בכמה סיבות, ובראשן חוסר היציבות הפוליטי בעקבות הברקזיט בבריטניה והבחירות הגורליות לפרלמנט האירופי שצפויות להיערך בשבוע הבא (26-23 בחודש).

מיכאל טייר, חבר דירקטוריון בחברת השירותים הפיננסיים GMT ולשעבר משנה למנכ"ל בנק ירושלים, אמר ל"ישראל היום" כי "הצמיחה האפסית בבריטניה והסקרים הנוגעים לבחירות לפרלמנט האירופי שייערכו בקרוב ומצביעים על שינוי דרמטי בפוליטיקה האירופית, משפיעים כמובן על הסדר הכלכלי והפוליטי באיחוד. גם המגמות העולמיות, ובראשן מלחמת הסחר המתרחשת בין ארה"ב לסין, משפיעות על המטבע. בעוד הדולר נתפס כעוגן שבורחים אליו בזמנים של חוסר ודאות, נראה שהיורו איבד מעמד זה מאז המשבר ביוון.

לדברי טייר, "כרגע אירופה מצויה בחוסר ודאות – אבל כאשר הבעיות הפוליטיות ייפתרו, לכאן או לכאן, כך ייפתרו גם הבעיות הכלכליות".

בריטניה אמנם ידועה כמדינה היחידה באיחוד האירופי ששמרה על המטבע הלאומי שלה, אך פרישתה הצפויה מהאיחוד משפיעה רבות גם על שער היורו. ברמת היבשת, מפלגות שצמחו מתוך הממסד של האיחוד האירופי מאבדות מכוחן לטובת מפלגות "פופוליסטיות", המדגישות את ההיבט הלאומי על פני זה האירופי.
לדברי טייר, "כרגע אירופה מצויה בחוסר ודאות – אבל כאשר הבעיות הפוליטיות ייפתרו, לכאן או לכאן, כך ייפתרו גם הבעיות הכלכליות. גם אם המפלגות הפופוליסטיות ירימו ראשן, הן מוחות אמנם על המעורבות של האיחוד במדיניות ההגירה של המדינות, אך אינן רוצות ברובן לפרק כליל את גוש היורו כך שאין סכנה לעתיד המטבע".
טייר גם מתייחס להשלכות של התחזקות השקל, בדגש על השוק האירופי שהוא יעד היצוא הגדול ביותר של ישראל: "ככל שהשקל מתחזק, כך קשה יותר לייצא".
download app