fbpx
logo gtm

05.09.2017 מתוך The Marker

כסף משגע את העולם

 תגידו שלום לשטרות ולחשבונות הבנק. ערן סרוק, יושב ראש חברת GMT, החברה המובילה בשוק העברות הכספים בישראל, עושה לכם סדר בארנק.

העיניים של ערן סרוק, יו"ר חברת העברת הכספים ג'י.אם.טי, בורקות כאשר הוא מדבר על הטכנולוגיות שעומדות להיכנס לשוק הפיננסי בישראל. "עולם העברות הכספים משתנה ממש לנגד עינינו. "עד לפני זמן לא רב השינויים הטכנולוגיים ושיטות העבודה היו סמויים מהעין כיוון שהתרחשו במערכות הפנימיות של הגופים הפיננסים. שיטות הפיקוח ובכללן: הציות, הרגלוציה, האבטחה והבדיקות מול מאגרי מידע פנימיים וחיצוניים השתנו, בעיקר בגלל החשיבות של עצירת העברת כספים לגופי טרור ומניעת הלבנת כספים. אבל הצורה הבסיסית של העברת הכספים, לא השתנתה. כעת יש רוויזיה מאוד גדולה בכל העולם, כך למשל, בהרבה מאוד מדינות בעולם, בסקנדינביה למשל, אבל לא רק, הורידו למינימום את השימוש במזומן. במדינות מסוימות באפריקה או בפיליפינים שפיגרו טכנולוגית בלי תשתיות של סניפי בנקים בכלל, דילגו שלושה דורות, ויתרו על שימוש בכספומטים, כרטיסי אשראי וכו' וכרגע הם עובדים באמצעות  העברת כסף היישר לטלפון הנייד. אנחנו יודעים היום להטעין לאנשים כסף בחשבון וירטואלי או בארנק אלקטרוני שאיתו הם יכולים לרכוש מוצרים ושירותים".

ומדוע בישראל זה לא תפס עדיין?

"כיוון שלמרבית הישראלים יש גם חשבון בנק וגם כרטיס אשראי משויך לחשבון הבנק, הצורך שלהם  למוצרים תחליפיים נמוך והשירות ברוב הבנקים הישראלים נתמך בטכנולוגיה ברמה סבירה לעת הזו. בנוסף הבנקים משקיעים המון בקטע הדיגיטלי, כך למשל לבנק לאומי יש שירותי דיגיטל מעולים ועדיין הוא מפעיל במקביל את האפליקציה פפר, שנותת לך לוק אנד פיל של ארנק אלקטרוני".

עולם העברות הכספים בישראל נחלק לשניים כפי שמסביר סרוק: "החלק הראשון הוא העברות לזיכוי חשבון הבנק, שזה תחום שנשלט על ידי הבנקים לפחות כרגע ומשמש בעיקר עסקים הנדרשים לשלם לספקים בחו"ל וכו', הסוג השני נקרא העברות מזומן, העברות שבהן אתה נותן מזומן ומקבל מזומן בכל מקום בעולם, תוך דקות – שירות זה נועד לעובדים זרים המעבירים את משכורתם למשפחה בארץ מוצאם, למתנות, תמיכה משפחתית, תשלומים  ללימודים ושירותי תיירות בחו"ל וכו'. בחלק הנוסף בישראל שני השחקנים הראשיים הם ווסטרן יוניון שעובדת עם רשות הדואר ו- Money Gram שעובדת עם GMT.

לאן מתקדם השוק?

"בשלב הנוכחי  אנחנו מזהים שהלקוחות רוצים שיהיה להם יותר נוח, נכנסו הרבה מאוד חברות פינטק שמנסות להשתמש בטכנולוגיה על מנת לתת שירות טוב יותר לצרכן, בעיקר במובייל או במחשב שלו.

"בשלב הבא, ג'י.אם.טי מצרפת להעברה גם כרטיסי חיוב תואמי כרטיס אשראי בינ"ל שהלקוח יוכל להשתמש בהם כרצונו וכך יהיה לו מעקב על הכסף, לדוגמא: אם העברת  1000 אירו לקרוב משפחתך במדינה כלשהי באירופה היום הוא היה חייב למשוך הכל ובמזומן.

מעכשיו, הוא יוכל למשוך חלק מהכסף ואת השאר להעביר לכרטיס חיוב בו יוכל להשתמש כמעט בכל חנות בעולם. יש לנו כרגע בפיילוט אופציה חדשה שפיתחנו עם שני בנקים זרים, באמצעותה לקוחות יכולים  להעביר כסף אוטומטית לתשלום חשבונות במדינה אחרת, למשל הצד השני שולח לך את דרישת תשלום חשבון החשמל שלו עם קוד תשלום ואנחנו יכולים להעביר לו אוטומטית את הכסף לתשלום החשבון".

מה אתם מתכוונים להכניס למערכות שלכם בישראל?

"בישראל יש לנו היום כ-300 זכיינים עם רישיון של נותני שירותי מטבע ועם מערכות מחשב מתקדמות שפותחו אצלנו – אנחנו רוצים "לנצל" את זה ולספק עוד שירותים לציבור. יש לנו מספר דברים בקנה – כמו למשל מכירה של כרטיסי חיוב, כרטיסי מתנה (כמו של רשתות השיווק המובילות), פיילוטים עם גופים שנותנים שירותים פיננסים שנוכל לשווק אותם על המערכת שלנו, כמו למשל מוצרי מימון למינהם, או מוצרי ביטוח שאפשר יהיה לרכוש לחו"ל יחד עם הכסף הזר שיחליף הלקוח, שיווק מטבעות אקזוטיים – ממש מערכת פיננסית לכל דבר שאנחנו נהיה ספק השירות שלה. ישראלים מאוד פתוחים לנסות טכנולוגיות חדשות ולכן הרחבנו את מחלקת החדשנות שלנו ואנחנו מספקים היום שירותים שונים לחברות פינטק ישראליות ובינלאומיות כולל שיתופי פעולה בנושאי פיתוחים טכנולוגיים והפצת מוצרים חדשים בישראל ואצל השותפים העסקיים שלנו בחו"ל. אנחנו רוצים לקחת את הטכנולוגיה שפיתחנו פה ולהפיץ אותה באירופה – שם הרגולוציה דומה לפה".

download app