האתגרים החדשים של חברות כרטיסי האשראי

האתגרים החדשים של חברות כרטיסי האשראי

logo gtm

מתוך גלובס

האתגרים החדשים של חברות כרטיסי האשראי

בשנים האחרונות, שוק התשלומים בנקודות המכירה מצטופף וגובר והתחרות מאיימת על חברות כרטיסי האשראי מכיוונים רבים על ידי ענקיות הטכנולוגיה, הבנקים וחברות הפינטק

במשך עשרות שנים השכילו חברות כרטיסי האשראי (ויזה, מסטרקרד, אמריקן אקספרס, דיינרס, יורופיי ועוד) לבנות מערכות אמון גלובליות שבזכותן הן שלטו בתחום התשלומים בנקודות המכירה. החברות ריכזו משאבים שאפשרו להם לצלוח מהפכות טכנולוגיות מעולם השוברים הידניים, טרום מסופוני תקשורת הנתונים, ולעבור לעולם סליקת אתרי אינטרנט. בתחילת פעילותם, אקסקלוסיביות הייתה מילת המפתח. לקוחות נבחרים ובתי עסק יוקרתיים. החברות העולמיות השכילו לשרוד מהפכות טכנולוגיות ולהפוך לאמצעי התשלום הנפוץ ביותר בנקודות המכירה כך ש"מגהצי" השוברים הפכו למסופוני התקשורת ואתרי החנויות באינטרנט לבתי העסק הנפוצים.

בשנים האחרונות, שוק התשלומים בנקודות המכירה מצטופף וגובר והתחרות מאיימת על חברות כרטיסי האשראי מכיוונים רבים על ידי ענקיות הטכנולוגיה, הבנקים וחברות הפינטק.

רוב הארנקים האלקטרוניים העולמיים מתבססים כיום על כרטיסי האשראי ה"טבועים" בהם. לדוגמה Apple-pay הוא שיתוף פעולה בין אפל לבין ויזה. מהות שיתוף הפעולה היא שחברת אפל מאפשרת "להחזיק" בתוך מכשיר הטלפון שלה את נתוני כרטיס האשראי באופן מוצפן ומאובטח והסליקה בקופה מתבצעת במגע או במגע קרוב של המכשיר לקופה הרושמת. אבל זהו ההבדל היחיד. מכאן ואילך התהליך זהה לחלוטין לפעולת תשלום בכרטיס אשראי ומתבצע דרך ובאמצעות חברת כרטיסי האשראי. בהקשר הזה, גם בישראל השיקו לאחרונה MAX וישראכרט, ארנקים דיגיטליים במתכונת זהה ל-Apple-pay.

למרות זאת, לצד מיזמים אלה ישנם מיזמים שמייתרים לחלוטין את חברות כרטיסי האשראי ומאפשרים סליקה בעולם מקביל . מיזם חדש שראוי להתייחסות הוא (PEPSI – Pan European Payment System Initiative). מיזם זה ששותפים בו 20 מגה בנקים כמו דויטשה וסטנטנדר ואשר זוכה לתמיכת ה-ECB הבנק האירופאי המרכזי. למעשה, המיזם מתבסס על TIPS שהיא מערכת לחיוב וזיכוי מידי של חשבונות בבנקים אירופיים כאשר המטרה היא לאפשר לארנקים אלקטרוניים, לגופים מורשים או ליחידים עצמם, לבצע תשלום בנקודות המכירה שלא באמצעות כרטיס האשראי. מכאן, כמובן שזה יפגע בהכנסות של חברות כרטיסי האשראי המובילות והבנקים יהנו יותר מהכנסה זו, אך זו תהיה מופחתת בגלל הגורם התחרותי.

 

טקסט: מיכאל טייר, חבר דירקטוריון ב"GMT"

תמונה ראשית: Canva

סגירת תפריט